Blij met beproeving!

Onlangs zag ik een filmpje waarin een deskundige vertelt over de zogenaamde millennials – de generatie die in de jaren ’80 en ’90 opgroeide. Waar veel mensen hen zien als lui, trots en egocentrisch, laat deze deskundige zien dat de millennials nooit geleerd hebben door te zetten als dingen moeilijk worden. Hen werd verteld dat ze alles konden worden wat ze maar wilden en dat ze – hoe dan ook – heel speciaal waren. Brigitte Kaandorp weet een deel van hen treffend te vatten in het liedje ‘Ik heb zo’n héél zwáár leven’.

tumblr_olvjn0yst21tjj2sjo1_500Ook in ons geloofsleven kan zo’n houding doorwerken. We houden van God, want Hij hield eerst van ons. We zetten ons in voor Zijn Koninkrijk, met hart en ziel. Maar… als God uitdagingen op onze weg legt, kunnen we de neiging hebben het bijltje erbij neer te gooien en iets anders te zoeken waarin we God kunnen dienen met onze gaven en talenten. Back tot the comfortzone. Jakobus’ satirische betoog opent met de geweldige oproep: ‘Heb je veel uitdagingen op je geloofsweg? Wees blij: God geeft je een cadeautje!’

‘Acht het enkel vreugde, mijn broeders, wanneer u in allerlei verzoekingen terechtkomt, want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt. Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet’, Jakobus 1:2-4

Het examen van God
Een beproeving is niets meer en niets minder dan een toets om te kijken hoe het staat met ons geloof. Hoe echt is ons geloof? Als alles voor de wind gaat en er direct veel vrucht op ons werk gezien wordt, is het makkelijk om te belijden dat God goed is en dat Hij werkt. Maar wat, als God die zegen even uit laat blijven. Als het soms aanvoelt als ploegen op de rotsen. Als God een tijdje stil blijft en kijkt hoe we het geleerde in praktijk brengen. Hoe blij en vervuld van God zijn we dan?

Jakobus leert ons blij te zijn als we merken dat het pittig wordt. Want dan is God bezig ons een examen af te nemen. Kunnen we in moeilijke tijden toepassen wat we in goede tijden geleerd hebben? Als we de toets goed doorstaan, zullen we merken dat we met een groter ‘gelovig uithoudingsvermogen’ in het leven staan. Een volgende uitdaging, beproeving of verzoeking zullen we beter aankunnen. En dwars daar doorheen zal Gods grootheid schitteren, omdat Hij weer heeft laten zien dat Zijn kracht in onze zwakheid zichtbaar wordt. Hij heeft ons niet nodig. Wij Hem wel! En Hij wil onze zwakheid gebruiken om grote dingen te doen.

Waar doe ik goed aan?
Toch valt het meestal niet mee, zo’n ‘cadeautje van Boven’, die meer voelt als een aanval van de tegenstander van God om ons van Gods werk af te halen. Hoe moet je ermee omgaan? Wat is wijs?

‘En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en  ze zal hem gegeven worden. Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt. Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere. Hij is een dubbelhartig man, onstandvastig in al zijn wegen ‘, Jakobus 1:5-8

God weet wat wijsheid is. Wij niet. Daarom mogen we het elke keer weer aan Hem vragen. Toch heb ik daar vaak moeite mee. God ziet me aankomen: kom ík weer, met mijn onvolmaaktheid, mijn onzekerheden. Wie ben ik? Waarom zou God mij zien staan? De bemoediging in dit gedeelte is: God geeft overvloedig! En, mochten we nog steeds moeite hebben om Hem om hulp te vragen: Hij geeft zonder verwijt. Hoe geweldig is dat! Geen twijfel meer. Geen onzekerheid meer. God wíl geven en Hij wíl dat we komen: want Hij is goed.

God ziet je graag
Het pittige van dit stukje vind ik het tweede deel: je moet geloven, anders kun je het shaken. Letterlijk, want als je twijfelt, ben je als een shakende zee. Daar kun je niet op bouwen. En dat doet God dus ook niet. Als wij twijfelen of God ons wel wil zien en horen, dan twijfelen we aan Gods liefde en goedheid. Daarmee onteren we God en bewijzen we dat ons geloof inderdaad hard aan een beproeving toe is – zodat we God beter leren kennen en leren hoe we Hem kunnen vertrouwen. Want: ‘God is good all the time and all the time, God is good!’ Hij ziet ons gráág aankomen. Daarvoor gaf Hij het leven van Zijn Zoon.

Blij uit de comfortzonejoy_everyday
Voor alle millennials onder ons en voor wie zich herkent in de uitdagingen waar zij tegenaan lopen: wees niet direct uit het veld geslagen als je je niet relaxt voelt in een bepaalde situatie. Misschien is het wel een uitdaging van God aan jou, waardoor je meer zicht kunt krijgen op Wie Hij voor jou en door jou heen is. Door jou uit je comfortzone te trekken leert Hij je vaak meer op Hem te vertrouwen. Je krijgt meer zicht op Wie Hij is en je zult groeien in geloof en in kracht. Omdat Gods kracht dan in jouw zwakheid zichtbaar wordt!

 

Advertenties

3 gedachtes over “Blij met beproeving!

  1. Pingback: Hoe God het werk van onze handen dit jaar bevestigde | Zuiver Zilver

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s