De testcase van onze pijn

Als ik ‘lijden’ zeg, waar moet jij dan aan denken? Misschien denk je aan de immens grote problemen die zich in de wereld afspelen. Of misschien zie je het verdriet, de wonden, de geestelijke strijd of ziekte in jouw eigen leven voor je. Als ik pijn ervaar, is mijn eerste reactie een freeze- of flight-reactie. Het mag er niet zijn en dus wil ik weglopen, niets meer doen en vraag ik de Heer of Hij de pijn uit mijn leven weg wil nemen.  

Is elke vorm van lijden voor God hetzelfde?
Een vraag die zich soms aan mij opdringt, is of Gods beloften voor mensen die lijden onder christenvervolging ook voor mij gelden. Het antwoord daarop is niet heel makkelijk, ook al is John Piper er kort en bondig in. Volgens hem is lijden, van welke soort dan ook, hetzelfde als de vervolging waar christenen mee te maken krijgen omdat ze in Jezus geloven – als we ten minste leven vanuit gehoorzaamheid aan de roepstem van God. Heel concreet: wandel jij met Jezus? Doe jij de dingen die Hij van jou vraagt? Is het jouw grote verlangen dat anderen in aanraking zullen komen met de glorie van God in Zijn Zoon Jezus? Ben jij in leven en sterven gericht op jouw Vader, Zijn glorie in Zijn Zoon en het gehoorzamen aan Zijn wil voor jouw leven?

Als dit zo is, dan zál je te maken krijgen met lijden en is elke vorm van lijden een lijden mét Christus en vóór Christus. Mét Hem: omdat je je dagen samen met Hem wandelt en Hij je alles geeft wat je nodig hebt. Vóór Hem: omdat het een bewijs is van onze trouw aan Hem en omdat het laat zien dat Jezus genoeg voor ons is. Hij is het waard om voor te lijden.

Als we ‘het moeten doen’
met Gods genade,
zullen we Zijn kracht
dwars door ons lijden heen
zien schitteren.

De uitdaging van het lijden
Verdriet en pijn zijn een testcase voor ons geloof. Ze dagen ons uit om ons geloof los te laten of juist vast te houden. Daarnaast is lijden een uitdaging in gehoorzaamheid: het daagt ons uit om te stoppen óf juist door te gaan met de dingen waarvan we weten dat God die van ons vraagt.

page-header-images_0050_athletics

We hoeven het lijden niet lijdelijk over ons heen te laten komen. We mogen net als Paulus krachtig bidden of de Heer het lijden uit ons leven weg wil nemen. Maar als Hij besluit om dat niet te doen en ons er dwars doorheen te leiden, dan mogen we – aldus Piper – het lijden omarmen als iets dat hoort bij het gehoorzaam volgen van Gods weg met ons. Zonder mopperen. Ik geloof dat we dan machtige dingen zullen zien. Want als we ‘het moeten doen’ met Gods genade, zullen we Zijn kracht dwars door ons lijden heen zien schitteren.

‘Om te verhinderen dat ik mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een engel van satan. Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden, maar hij zei: ‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt’ (2 Korinthe 12:7-9, NBV)

Bemoediging
Ik weet niet in welke situatie jij nu zit. De ochtend dat ik deze podcast aanzette, overwoog ik te stoppen met alle bedieningen die ik mag doen. We ervaren op dit moment dat satan ons aanvalt, zoals een briesende leeuw op zoek is naar een prooi om te verslinden. Afgelopen vakantie waarschuwde de Heer mij daar al voor, door een aantal keren onderstaande tekst voorbij te laten komen. Ik dank God voor de zegen van Zijn Woord en de zegen van mensen, die dit o.a. via internet uit willen leggen. Voor mij was het verhaal van Piper de motivatie om op te staan en de dag met nieuwe moed in de ogen te kijken. Want God is goed – altijd. Van harte Gods zegen (juist ook in het lijden) toegewenst!

Wees waakzaam, wees op uw hoede, want uw vijand, de duivel, zwerft rond als een brullende leeuw, op zoek naar een prooi. Stel u tegen hem teweer, gesterkt door uw geloof, in het besef dat uw broeders en zusters, waar ook ter wereld, onder hetzelfde leed gebukt gaan. Maar al moet u nog korte tijd lijden, God, de bron van alle genade, heeft u geroepen om in Christus Jezus deel te krijgen aan zijn eeuwige luister. God zal u sterk en krachtig maken, zodat u staande zult blijven en niet meer zult wankelen. Hem komt de macht toe, voor eeuwig. Amen. (1 Petrus 5:8-11, NBV)

 


Deze blog is geschreven op basis van een podcast van Solid Joy (Desiring God). Hier kun je hem naluisteren en meelezen.

Advertenties

Een gedachte over “De testcase van onze pijn

  1. Pingback: ‘Heb je vijand lief’. Hoe dan? | Zuiver Zilver

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s