Als God niet doet wat we verwachten | Wat Psalm 23 en Jezus laten zien…

‘Als U echt God bent… dan had U dit kunnen voorkomen. En als U echt liefde bent, dan had U dat gedaan’. Lang geleden bad ik ongeveer deze woorden. Een gebed dat ik vaker om mij heen hoor. Vandaag ontdekte ik dat dit gebed ook in de Bijbel staat. Hoewel, gebed… meer een verwijt van een diepbedroefde vrouw, die zojuist haar broer begraven heeft.

Zij kende Jezus goed. Hij was een persoonlijke vriend van de familie. Ze wíst dat Hij niet alleen goed was, maar ook goed deed. Hij genas in sommige gebieden iedereen die bij Hem gebracht werd. Toen haar broer Lazarus ernstig ziek was, stuurde ze iemand naar Jezus toe. Ze geloofde dat Hij haar broer, Zijn vriend, beter kon maken en hoopte met heel haar hart dat Hij op tijd zou zijn. Toen Hij dan eindelijk kwam, vier dagen na de begrafenis van haar broer, riep ze Hem toe wat al die tijd al in haar gedachten rond zong:

‘Als u hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn!’ (Johannes 11:21, NBV)

Herkenning
Ik vind haar reactie zo herkenbaar. Als ik in haar plaats gestaan zou hebben, zou ik mij in de steek gelaten voelen. ‘Heer, U geneest zóveel zieken… waarom dan niet onze Lazarus? Waarom bent U niet gelijk gekomen? Wat betekenen wij eigenlijk voor U? Houdt U wel van ons?’ En om het even naar het ‘nu’ te trekken: ‘Heer, waarom voorkwam U de pijnpunten in mijn leven niet? Als ik mijn kinderen zo zou zien lijden, zou ik direct ingegrepen hebben. Waar was U in die situaties? Ziet U mij wel?’

Anders dan verwacht
God is zo groot, dat ik Hem niet kan inkaderen. Telkens als ik denk dat ik Hem ‘heb’, blijkt Hij anders te zijn dan ik dacht. Jezus geneest de zieken, maar blijkbaar niet álle zieken. De Bijbel beschrijft een moment, waarop de mensen ’s morgens hun zieken bij Jezus denken te brengen, terwijl Hij zojuist vertrokken was, omdat Hij van Zijn Vader gehoord had dat Hij naar een andere plek moest gaan.

Ik kán dus aan de Heer vragen of Hij dingen in mijn leven wil veranderen. Ik kán pleiten op al die voorbeelden uit de tijd van de Bijbel en van nu, waarin God grote dingen deed in de levens van mensen. En ik mág God als mijn Vader vertrouwen en aanroepen, zoals in Psalm 103, en Hem vragen om mij als mijn Vader te verlossen van de moeilijke dingen in mijn leven. Maar het geeft mij niet de garantie dat God mij direct uit alle moeilijke situaties haalt.

Feest in de duistere vallei
Vorige week las ik een quote van Tim Keller mbt Psalm 23:

‘God has a celebration meal with us, not after we finally get out of the dark valley, but in the middle of it, in the presence of our enemies. He wants us to rejoice in Him in the midst of our troubles’.

Vrij vertaald: ‘God viert een feestmaal met ons. Niet nadat we eindelijk uit die duistere vallei gekomen zijn, maar midden in die vallei, voor het oog van onze vijanden. Hij wil dat we ons in Hem verheugen dwars door onze moeilijkheden heen’zz ps 23

Dit zette mij aan het denken. Ja, dit is wat ik herken. God heeft mij vaak geen antwoord gegeven op waaromvragen. Ten minste, niet wat ik wilde horen. Hij heeft ook niet alles gedaan wat ik Hem vroeg. Maar Hij liet wel aan alle kanten merken dat Hij erbij was. Zijn antwoord was ‘Ik ben’.

God kennen
Iemand reageerde op deze quote: ‘God redt ons niet eenvoudigweg om ons uit de ellende te halen. Gods doel is niet in de eerste plaats onze redding of opluchting. Wat Hij wil, is dat we Hem leren kennen als Redder. Het proces van redding is voor God veel relevanter dan de uitkomst (die al vast staat)…

En dan kom ik weer terug bij Martha. Jezus was niet gewoon ‘traag’. Hij koos er bewust voor om pas te komen nadat Lazarus vier dagen in het graf had gelegen. Volgens Joodse overlevering geloofde men dat na drie dagen de ziel van een overledene echt ‘weg’ was. Jezus wilde dwars door dit leed heen laten zien Wie Hij is: de Opstanding en het Leven. Ik kan mij zo voorstellen dat Jezus gezegd zou kunnen hebben: ‘Ja, Martha, Ik hou van jullie. Ja, Ik had kunnen voorkomen dat Lazarus zo ziek werd en zou sterven. Ik had jullie dit leed kunnen besparen. Je zou Mijn liefde voor jullie opnieuw ervaren, het geloof dat je had op basis van wat je van Mij gezien hebt zou opnieuw bevestigd worden… Maar je zou nooit zó sterk ervaren hebben wat het betekent dat Ik de Opstanding zelf ben, dat Ik het Leven vertegenwoordig in zijn puurste vorm. Martha, Ik ben God. Ik ben voor jou en je familie, en voor iedereen die het wil geloven, de Opstanding en het Leven. Wie in Mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven. En iedereen die leeft en in Mij gelooft zal in eeuwigheid niet sterven.’

Nooit meer alleen loop ik door de dalen heen
Ik geloof dat God soms door diepe dalen leidt, die God met één woord glad kan trekken met de rest van het landschap. Maar ik geloof ook dat het Zijn diepe verlangen is om juist dáár een feestmaal aan te richten, zodat ik zal zien hoe groot mijn Vader is en mij in Hem zal verheugen. De grote vraag is: sta ik daarvoor open? Of heb ik liever alle touwtjes in handen en wil ik dat God beantwoordt aan mijn eigen beeld van een Vaderlijke God?

Genoeg om over na te denken.

Voor nu ben ik dankbaar dat het erop lijkt dat ik uit het meest recente dal aan het opklimmen ben. Ik zie ernaar uit om mijn Vader, mijn Redder en mijn Gids elke dag opnieuw dieper te leren kennen en liefhebben. Want hoe ik mij ook voel en wat Hij ook doet (of niet doet): God is good all the time, and all the time God is good!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s