Onmetelijk veilig bij een God Die iedere dag toornt

‘God is een rechtvaardige Rechter, een God Die iedere dag toornt’. Stel, dat ik dit vandaag tegen jou zou zeggen. Hoe komt dat op je over? Ik kan me de nachten nog herinneren, dat ik als kind het gordijn opzij schoof om naar de maan te kunnen kijken. Niet omdat ik zo romantisch aangelegd was, maar om zeker te weten dat die nog niet rood geworden was. Want ik had geleerd dat Jezus dan terug zou komen en dan zwaaide er wat. Want Hij zou als Rechter van de wereld komen en er was een grote kans dat Hij Zijn rechtvaardige toorn dan over mij uit zou storten. Een scheef beeld, dat totaal geen recht doet aan Wie onze Redder ten diepste is. ‘Want niet van harte verdrukt Hij en bedroeft Hij mensenkinderen’ laat meer zien Wie God is, ook al leefde Jeremia toen hij dit schreef in de diepe ellende die de zonde van Jeruzalem veroorzaakt had (Klaagliederen 3:33).

Niet gekomen om te veroordelen
Ik leerde door de jaren heen dat God niet een God is Die blij is met het veroordelen van mensen. Johannes 3:17 is daar ook duidelijk over: ‘Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden’. Het bekende vers 16 is al zo mooi, maar toen ik ontdekte dat dit vers er achteraan kwam, raakte Gods oneindige goedheid mij.

Onschuld
Vanmorgen las ik het vers waar de inleiding mee begon. Zoals zo vaak bij het lezen van veelgelezen stukjes, las ik er bijna overheen. Maar ineens trok het mijn aandacht. ‘God is een rechtvaardige Rechter, een God Die iedere dag toornt’ (Psalm 7:12, HSV). En dat uit de mond van David, de door God uitgekozen opvolger van koning Saul. Saul, de zoon van Kis (Cusj?), een Benjaminiet. Zou David deze Psalm geschreven hebben om zijn pijn over Sauls aantijgingen een plek te geven? Maar dan zonder hem in persoon te noemen, omdat hij hem wilde eren als Gods gezalfde?

Hoe dan ook: David is écht overtuigd van zijn eigen onschuld, wat de oorzaak van de aantijgingen dan ook is. Hij is bang dat zijn leven gevaar loopt. De eerste naar Wie hij dan toegaat, is zijn God. Heerlijk, om met alles wat ons onrustig maakt – of écht bang maakt, zoals bij David – als eerste naar onze grote God te mogen gaan.

God als toevlucht?
Hoewel… Onze grote God… De rechtvaardige Rechter Die iedere dag toornt…

Ik kan me die preek nog wel herinneren, waarin de voorganger ons een indringende vraag stelde. ‘Als al jouw gedachten hier op deze muur geprojecteerd werden… Wat zouden mensen dan van je denken? En God?’

Daar zit je dan. (Lees meer over angst voor Gods toorn in deze blog)

Een toornige vader
Toch is dat niet de insteek van deze Psalm. David vond het inderdaad heerlijk om naar zijn grote God toe te gaan. Want hij wist dat hij oprecht was en dat God de God is die hij dient. Die God Die iedere dag toornt… die toornt over onrechtvaardige dingen. Zonden, die ervoor zorgen dat er geen harmonie is tussen God en mensen en mensen onderling. Over mensen, die oneerlijke aantijgingen verspreiden over een ander. Over de vijanden van David, die hem doodsbang maken. En die rechtvaardige God – Die toornt daar óók over.

Bert vertelde een keer een verhaal over ‘vroeger’, toen een buurjongen hem pestte. Zijn vader zag dat en vloog het huis uit om zijn zoon te supporten. Wat er precies gebeurde weet ik niet, maar deze jongen had in ieder geval geen fijne middag. En trots dat Bert op zijn vader is! Nog steeds glimmen zijn ogen als hij hierover vertelt.

Zo is onze hemelse Vader toornig over het onrecht dat Zijn kinderen wordt aangedaan. Hoe veilig wil je zijn…

(De tekst gaat verder onder de foto)

zz toorn2

Ruimte voor bekering
En ja, er is bij Hem ruimte voor bekering. De Psalm vervolgt: ‘Als men zich niet bekeert, dan zal Hij Zijn zwaard scherpen, Zijn boog spannen en aanleggen’. Ik vind het wel eens moeilijk, het idee dat God de mensen die mij gekwetst hebben zal straffen. Ik gun hen dat niet en weet dat, als zij ook een kind van God zijn, Zijn liefde voor hen even groot is als Zijn liefde voor mij. En als ze nog geen kind van God zijn, dat Hij hoopt dat ze dat nog zullen worden. Hoe mooi is het om te weten dat er bij God altijd tweede kansen zijn! Hij strooit niet lukraak met oordeel en straffen rond… Hij biedt ruimte voor verandering.

En dat is ook voor mijzelf een troost. Want die vraag van die predikant… over mijn gedachten op de muur… Stel, dat al mijn gesprekken op een muur geprojecteerd zouden worden. Alles wat ik gedaan heb. Heb ik dan ook onrecht gedaan aan andere mensen? Ben ik altijd vol liefde geweest in wat ik zei en deed?

Rechter en Redder
Terecht is God toornig over deze zonden, zoals Hij dat ook is als anderen mij kwetsen met hun woorden of daden. Maar er is ruimte voor echte spijt en verandering van ons gedrag. Én er is vergeving, omdat Jezus Christus niet alleen de Rechter is die zal komen om te oordelen, maar ook de Redder die gekomen is om al die zondigende mensen zoals ik met God te verzoenen.

Is dat dan een vrijbrief om te zondigen, omdat we nu eenmaal niet beter zijn? Nee, zie Romeinen 6. We zijn in Christus aan onze zonden gestorven, met als doel dat we in een nieuw leven zouden wandelen. Een leven dat bestaat uit gerechtigheid: volledige harmonie tussen God en mensen en mensen onderling. Leven volgens Gods shalom voor iedereen – niet alleen voor mij.

Veilig bij God
God is dus een rechtvaardige Rechter, Die iedere dag toornt over het onrecht dat er is. Een troost, omdat Hij het niet over Zijn kant laat gaan. Omdat Hij bezig is het voor eeuwig op te lossen. En omdat die grote, rechtvaardige God in Jezus Christus achter ons staat en we achter Hem mogen schuilen. Ons ‘schild is bij God, Die de oprechten van hart verlost’ (vers 11).

‘Ik zal de HEERE loven om Zijn gerechtigheid, en voor de Naam van de HEERE, de Allerhoogste, psalmen zingen’ (Psalm 7:18, HSV).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s