Een beangstigende strik en een knielende God

Doodsbang spartelde de prachtige zwarte merel zichzelf steeds strakker in het net. Achter ons huis onderhield mijn oom een moestuin. Over de aardbeien had hij een groen net gespannen, om de vruchtjes te beschermen tegen dieren die ze op wilden eten. Dit diertje was eronderdoor gekropen en was in het net verstrikt geraakt. Mijn zusje en ik probeerden de vogel te bevrijden, maar het dier wurmde alle kanten op; het begreep niet dat we het wilden helpen en zorgde er zo voor dat het los knippen van de draadjes steeds lastiger werd.

Aan dit voorbeeld moest ik denken, toen ik gisteren Psalm 25 vers 15 las:

ZZ plaatje psalm 25

Mijn ogen zijn voortdurend gericht op de HEERE,
want Hij bevrijdt mijn voeten uit het net.

Als mijn voeten in een net verstrikt zouden raken, zou ik voortdurend naar mijn voeten kijken en naar mogelijkheden om weg te komen, net als de merel achter ons huis. Het zou een bewuste keus moeten zijn om weg te kijken van datgene dat mijn voeten gevangen houdt en mijn ogen te richten op de HEER. Het zou vertrouwen vragen. En wat te denken van het beeld, dat de machtige Schepper van het heelal Zich bukt, bij mijn voeten komt zitten en het net losmaakt. Ook al ís Hij de grootste, Hij voelt Zich niet te groot om bij mij neer te knielen en mij te bevrijden.

Beeld van een net
Het ‘vogelvangersnet’. Een beeld, dat onder andere in Psalm 91 genoemd wordt en daar verwijst naar de valstrikken die satan voor ons klaar legt in de hoop dat we erin tuinen. Wat voor valstrikken? Ik noem er een paar:

  • Angst voor mensen en allerlei andere soorten zorgen en angsten
  • Verleidingen, om ervoor te zorgen dat je dingen gaat doen die God in de Bijbel verboden heeft
  • Verleidingen, die ervoor zorgen dat je afgeleid wordt van de dingen die God specifiek van jou vraagt
  • Verleidingen, die ervoor zorgen dat je niet (langer) lijkt op Jezus Christus, die Zichzelf – ondanks de angsten van Gethsémané – leeg gaf om anderen te vullen met God Zelf

Dit rijtje is bij lange na niet volledig. Misschien heb jij te maken met hele andere valstrikken. Zelf merk ik dat onzekerheid en angst mij nog wel eens proberen te verstrikken. Hoe moeilijk is het dan, om niet naar dat net van angst te kijken, maar dat los te laten en omhoog te kijken naar de HEER, die beloofd én bevestigd heeft dat Hij erbij is. Maar als ik dat dan doe, áls ik dan mijn ogen voortdurend gericht houd op de HEER, dan wordt dat vogelvangersnet een lastig draadje onderaan mijn been. En God wordt groter, ondanks dat Hij Zichzelf klein moet maken om mijn voeten te kunnen bevrijden…

Deze Psalm nodigt uit om niet de angsten, zorgen, verleidingen of problemen groot te maken, maar de God die groter is dan ons hele sterrenstelsel bij elkaar. Zijn Naam is ‘Ik was, Ik ben en Ik zal zijn’. Wat een prachtige God is Hij!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s