Lijden is genade

17903831_456000274735851_2222801352040344811_nHet zal je maar gezegd worden… Het lijden dat je – vanwege Christus – overkomt, is genade.

Dit schuurt. Ik wil geen lijden. Ik heb onmenselijk lijden gezien in mijn directe omgeving. En als ik zie wat er met mijn (geestelijke) broers en zussen in bijvoorbeeld Egypte gebeurt…

Henk Binnendijk zei het vorige week nog scherper. Als Jezus teruggekomen is, op de nieuwe aarde, zal er geen verdriet meer zijn. Hij zei: ‘er is iets dat je hier wel, maar dáár niet meer kunt doen. Lijden voor Jezus’.

Ik moet heel eerlijk zeggen: ik kan hier niet veel mee. Ik hou van het leven. Ik hou van mijn gezin. Ik wil niet lijden en ik wil mijn familie en vrienden niet zien lijden.

En toch. God bepaalt me bij dit onderwerp, dat voor mij als westerse, vrije, weldoorvoede christen vrij onbekend is. Ik móet hier iets mee.

De Bijbel zegt dat er een tijd komt van wereldwijde christenvervolging, vlak voordat Jezus terugkomt. Die zal zo heftig zijn, dat Jezus haast zal maken, omdat geen christen het anders meer volhoudt. Ben ik bereid om niet alleen voor Jezus te léven, maar ook te lijden en sterven?

Híj was dat in ieder geval wél voor míj.

I NEED TO know how much it cost
To see my sin upon that cross.
You’re all together worthy,
All together lovely
All together wonderful to me !

 

——
Aanvulling:

Iemand stuurde mij dit filmpje over Hebreeën 12:6-11 toe.

Wat mij betreft is dit de missing link in mijn stukje.
Wáárom zou ik blij kunnen zijn met lijden (fysiek, emotioneel, psychisch en/of geestelijk)?

Als we lijden ervaren in ons leven, voelen we ons vaak in de steek gelaten door God, niet geliefd en misschien wel veroordeeld. Maar God laat ons daar doorheen juist zien dat Hij van ons houdt als Zijn eigen geliefde kinderen. Een goede vader wil toch zijn kinderen opvoeden? Als onze ouders goed voor ons zorgden en ons daarbij straf gaven als we dat nodig hadden, hoeveel meer zal God dan goed voor ons willen zorgen… Moeilijke dingen horen daar gewoon bij!
Hij wil bereiken dat we meer op Hem gaan lijken in gerechtigheid en heiligheid. Door meer op Hem te vertrouwen ín ons lijden, gaan we meer op Hem lijken dóór het lijden heen.
(Ik ben me ervan bewust dat veel mensen niet zo’n goede vader en/of moeder gekend hebben… Hoop dat je erop kunt leren vertrouwen dat God daarin heel anders is!)

Hebreeën 2:10-11 zegt dat Gods eigen Zoon (de niet-geadopteerde 😉 ) door lijden geheiligd is om veel kinderen in Zijn luister te laten delen.
Ook laat de Bijbel ons zien dat wie bij Jezus hoort, deelt in alles wat bij Hem hoort. Leuke, maar ook minder als leuk ervaren dingen.

Heb ik nu wel zin in lijden? Nee. Maar als het mij overkomt, zal ik dankbaar zijn als ik eraan denk dat God mij laat zien dat Hij van mij houdt als Zijn eigen dochter.

17883544_456216951380850_5556296284162641750_n

Plaats een reactie