Dezelfde les, zes jaar later

Nu er zoveel in de wereld gebeurt dat me bezighoudt, heb ik ‘Het meesterwerk van God’ van Henk Binnendijk er weer eens bij gepakt. En weer pakt het boek me vanaf de eerste bladzijde. Één les wil ik graag nog eens met je delen.

Na onze verhuizing kreeg ik, zoals je misschien wel gelezen hebt, weer een flinke opleving van de chronische vermoeidheid, dit keer inclusief klachten van fibromyalgie. Frustrerend! ‘Heer’, zei ik regelmatig, ‘zo kan ik toch niks voor U doen? Neemt U het alstublieft weg!’ Maar… er gebeurde niks. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar bij mij gaan er dan van die oude procesjes spelen: ‘Zie je wel… bidden heeft geen zin. God hoort je niet en waarom zou Hij je überhaupt zien staan?’ Gevolg? Doorleven, negeren, minder met God verbonden voelen.

Foto door Lina Kivakat op Pexels.com

Terwijl ik gisteren in het meesterwerk van Binnendijk aan het lezen was, en totaal niet meer nadacht over vervelende fysieke klachten, kwam Gods woord ineens als een bommetje binnen. De woorden van Jezus tegen die gemeente met ‘kleine kracht’, en de uitleg van Binnendijk daarover, gingen ineens over de situatie waar ik me het afgelopen jaar druk om maakte.

Tegenover de leugen die in die tijd was gaan leven, hoorde ik nu de stem van de Levende fluisteren: ‘Zie je wel… Ik hoorde je wel. En Ik ben bij je, juist als jij zwak bent. Want jouw geloof zal groeien, wanneer jij steeds meer Mij uitnodigt om door jou heen te werken. En Ik zal Mijn Koninkrijk bouwen met Mijn kracht door jouw zwakheid heen’.

En met dat ik deze les uit wil werken, zie ik dat ik dezelfde les zes jaar geleden ook al uitgewerkt heb (zie onder). Wat hebben we een liefdevolle en geduldige God, dat Hij – zonder verwijt – Zijn les gewoon herhaalt op Zijn tijd, als Hij merkt dat ik dat nodig heb. God is goed!

En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.’
‭‭Jakobus‬ ‭1‬:‭5‬ ‭HSV‬‬


Plaats een reactie